تبلیغات
سیاه پوش - بال ملخی تقدیم به سلیمان + بخش اول
 
سیاه پوش
کیمیایی‌ست عجب تعزیه داری حسین، که نباید ز کسی منت اکسیر کشید ...‏
درباره وبلاگ


و چه زیبا است آن پرچم سیاهی كه بالای گنبد تو به اهتزاز در آمده است و چه شیرین است آن لحظه ای كه برای مصیبت تو پیراهن سیاه برتن می كنم و شال سیاه عزایت را بر گردن می اندازم.
آری، من یك سیاه پوشم......
ابد والله ما ننسی حسینا ...

مدیر وبلاگ : محمد
نویسندگان

شاهان عالم از چه به خود ناز می كنند

مسند نشین تخت سلیمان رقیه است

پنجم صفر بنابر آنچه كه بین ما شهرت دارد،روز شهادت حضرت ام البكاء، ملیكه ارض و سماء، شهزاده خیرالنساء،سه ساله دردانه حضرت سیدالشهداء، حضرت رقیه خاتون صلوات الله علیها و السلام است.

این متن را باید زودتر و در همان ایام شهادت ایشان مینوشتم اما به دلیل امتحانات ترم و مشكلات دیگر  نشد و با توجه به اینكه همچنان در ماه صفر و ایام مصیبت و اندوه آل الله هستیم، هنوز هم برای نوشتن دیر نشده.فلذا در مورد این بانوی بزرگ اسلام به چند نكته اشاره میكنم،باشد كه این بال ملخ به درگاه سلیمانی حضرتش مقبول افتد:

1. در مورد این بانوی بزرگوار، كه مقامی فوق بشری دارد (در ادامه متن اشاره میكنم)،شبهه ای در چند سال گذشته رایج شده و در افواه چرخیده و بعضی عمامه به سرهایی كه عادت كرده اند نمك مولا را بخورند و آب به آبشخور عمروعاص و معاویه بریزند، نیز به این امر دامن زده اند و آن هم اینكه سیدالشهداء چنین دختری نداشته است و اصل وجودش زیر سوال است العیاذبالله.در این زمینه به نكات زیر اشاره میكنم:

 الف- ادله روایی و تاریخی وجود حضرت رقیه خاتون(س) بسیار زیاد و مستند است.در كتاب "ستاره درخشان شام حضرت رقیه دختر امام حسین (ع)" تالیف حجت الاسلام ربانی كه از اینجا میتوانید دریافت كنید، تعدادی از این ادله ذكر شده است.در اینجا فقط به یك مورد اشاره میكنم:

"سیف بن عَمیره نخعى كوفى ، از اصحاب بزرگوار امام صادق و امام كاظم علیهماالسلام و از راویان برجسته و مشهور شیعه است كه رجال شناسان بزرگى چون شیخ طوسى (در فهرست )، نجاشى (در رجال )، علامة حلّى (در خلاصه الاقوال )، ابن داود (در رجال )، و علامه مجلسى (در وجیزه ) به وثاقت وى تصریح كرده اند. این ندیم در فهرست خویش وى را از آن دسته از مشایخ شیعه مى شمرد كه فقه را از ائمّه علیهم السلام روایت كرده اند. شیخ طوسى در رجال خویش ، وى را صاحب كتابى مى داند كه در آن از امام صادق علیه السلام نقل روایت كرده است و مرحوم سیّد بحرالعلوم در الفوائد الرجالیّه ، لیستى از راویان شهیر شیعه (همچون محمد بن ابى عمیر و یونس بن عبدالرحمن ) را كه از وى روایت نقل كرده اند به دست داده است . سیف بن عمیره ، همچنین از جمله راویان زیارت معروف عاشورا (به نقل از امام باقر علیه السلام ) است كه قرائت آن در طول سال ، از سنن رایج میان شیعیان مى باشد. بارى ، سیف بن عمیره ، در رثاى سالار شهیدان علیه السلام چكامه بلند و پرسوزى دارد كه در یك بیت آن به وجود نورانی حضرت رقیه به عنوان دختر سیدالشهدا اشاره میكند:

و رقیّة رقّ الحسود لضعفها

و غدا لیعذرها الّذى لم یعذر"

ب- علاوه بر استنادات محكم تاریخی كه در بالا به یك مورد آن اشاره شد، آنقدر كرامات از آن بانو و از آن چشمه نور دیده شده كه كتاب ها نوشته شده و حجت را بر هر كوردلی تمام می كند.معروفترین این كرامات داستان سید ابراهیم مجاب دمشقی است كه در سال 1352 هجری قمری بعد از اینكه دخترانش خواب نازدانه سیدالشهدا را می بینند، قبر مطهر را برای تعمیر نبش نموده و میبیند كه بدن نازدانه سیدالشهدا سالم درون قبر باقی مانده است (مشروح داستان در كتاب موجود است).و همین طور داستان شفای میرزا علی آقای محدث زاده قمی (واعظ و پسر شیخ عباس قمی) كه در اینجا آمده است.


ج- بعضی ها در این موضوع به قول استاد شهید مطهری (ره) استناد میكنند كه در كتاب یادداشت ها،جلد دو،صفحه 80 و همینطور گویا در كتاب حماسه حسینی آمده است.در اینجا چند نكته قابل ذكر است.

اول اینكه: یادداشت های شهید مطهری در واقع یادداشت‌ها و فیش‌های تحقیقاتی استاد بوده كه قصد داشته بعدها درباره آنها تحقیق كند و هنوز در این مطالب به نتیجه قطعی نرسیده بود. این مسأله برای اهل تحقیق و پژوهش، كار رایجی است كه گاهی مطلبی را در جایی یادداشت می‌كنند تا در فرصتی مناسب راجع به آن تحقیق كنند. اما مشكلی كه در مورد شهید مطهری پیش آمده این است كه ناشر محترم، به دلیل جایگاه ویژه استاد و با هدف انتشار آثار جدیدی از ایشان، یادداشت‌های خام ایشان را كه هنوز در آنها تحقیق نشده بود، در كنار سخنرانی‌های ایشان كه دیدگاه‌های پخته و نهایی او بود به چاپ رساند و آن همه سر و صدا به راه انداخت.

دوم اینكه : صرف نظر مخالف یك عالم ولو به بزرگواری شهید مطهری، در مقابل این همه اسناد تاریخی و كرامات و همین طور نظر مورخین و علما و مراجع نمیتواند دلیل محكمی باشد.

سوم اینكه: به بعضی مطالب موجود در كتاب حماسه حسینی مخصوصا بعضی نقل قول های تاریخی ایشان انتقاداتی وارد است و بعضی بزرگان نیز به این موضوع اذعان داشته اند.

از جمله آنها، یكی از بزرگترین مورخین عصر ما, علامه سید جعفر مرتضی عاملی صاحب كتاب معروف "الصحیح من سیرة النبی الاعظم" در 35 جلد است.ایشان حتی در نقد كتاب حماسه حسینی رساله نقدی نوشته اند به نام "كربلا فوق الشبهات" كه به فارسی نیز ترجمه شده است.متن عربی این رساله را میتوانید از اینجا دریافت كنید.در این كتاب علامه عاملی،بعضی از نقل قول های كتاب حماسه حسینی را رد نموده و جمله ای قابل تامل بیان می دارد قریب به این مضمون كه اگر استاد شهید زنده می بود، اجازه چاپ این یادداشت ها به عنوان كتاب را نمی داد!


البته كتاب حماسه حسینی در كل كتاب خوبی است و بعضی بخشهای آن، مخصوصا آنجا كه شهید مطهری امر به معروف و نهی از منكر را تبیین میكنند، بسیار خواندنی است.

با اینكه از ابتدا قصد نوشتن استنادات تاریخی وجود نورانی حضرت رقیه خاتون را نداشتم و اتفاقی به این موضوع پرداختم، فكر میكنم همین مقدار كافی باشد.

البته همه اینها قیل و قال های علمی است والا وجود نورانی آن بانوی پاك آسمانی، برای عشاق و دلسوختگانش اظهر من الشمس است.

فارغ از این بحث های تاریخی (كه خوب و لازم است)، انسان علت اصرار برخی بر انكار وجود این نور را نمیفهمد! یریدون لیطفوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لوكره الكافرون ....

 

پ ن : برای پرهیز از اطاله كلام،متن را در چند بخش تقدیم میكنم.بخش دوم در مورد اینكه چرا به حضرت رقیه ام البكاء میگوییم و بخش سوم كه به نظرم مهمترین بخش است در مورد مقام معنوی این بانو و تاثیری كه وجودش بر بقای اسلام گذاشت.

یا علی مدد



نوع مطلب : اهل بیت علیهم السلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی